موارد استفاده از بینایی ماشین

مشاوره ، نظارت و مدیریت پروژه
1399-11-27
کنترل کیفیت محصولات به صورت خودکار
کنترل کیفیت محصولات به صورت خودکار چگونه انجام می شود؟
1401-07-23

موارد استفاده از بینایی ماشین

استفاده از بینایی ماشین

وجود فناوری‌ های فوق‌العاده پیشرفته در صنایع مختلف باعث شده تا تمامی محصولات و قطعات صنعتی بدون هیچ‌گونه خطایی به تولید برسند. سیستم بینایی ماشین یکفناوری پیشرفته از زیرشاخه‌ های هوش مصنوعی است. این تکنولوژی مبتنی بر پردازش تصاویر چند بعدی بوده و با استفاده از کامپیوتر می‌تواند هر یک از فرایندهای صنعتی را مورد بررسی قرار دهد. به بیان ساده‌تر می‌ توان گفت که تکنولوژی بینایی ماشین و یک قابلیت کامپیوتری و دوربین‌های فوق پیشرفته می‌باشد که برای بررسی و پردازش اطلاعات تصویری به کار می‌رود. درحال‌حاضر این تکنولوژی به‌صورت چشمگیری درحال پیشرفت بوده و در طیف گسترده‌ای از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه با ما همراه باشید تا در خصوص موارد استفاده از بینایی ماشین توضیحاتی را به شما ارائه دهیم.

 

پردازش تصویر آنلاین روی فیدرهای ارتعاشی

اجرای بینایی ماشین بر روی فیدرهای ارتعاشی

همان‌طور که گفته شد، استفاده از تکنولوژی پیشرفته بینایی ماشین در حال حاضر رو به گسترش است و تمامی صنایع سعی دارند به‌ نحوی از این فناوری جدید و کاربردی استفاده کنند. ما در این مطلب به بررسی ۸ نمونه از استفاده‌ های این تکنولوژی بپردازیم و در مورد هر یک توضیحاتی را به‌ اختصار بیان کنیم.

بررسی موارد استفاده از بینایی ماشین

از جمله رایج‌ ترین موارد استفاده از تکنولوژی بینایی ماشین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تعمیراتی که می توان آن ها را پیش بینی کرد!

شغل‌ هایی که به اجزای جسمی برای تولید محصولات خود وابستگی دارند، در اغلب اوقات به تعمیر و نگهداری ماشین‌ آلات در تجهیزات خود نیاز خواهند داشت. ممکن است در برخی شرایط نیز به‌ طور کلی این ماشین‌ آلات خراب‌ شده و نیاز به تعمیر داشته باشند. سیستم بینایی ماشین می‌تواند روی تمامی فرایندهای استفاده از ماشین‌ آلات و نظارت بر عملکرد آن‌ها تأثیر و نقش مهمی را ایفا کند.

تصور کنید که وقتی که یکی از اجزای یک کارخانه مانند کارخانه اتومبیل برای دقیقه‌ای خراب‌ شده و به‌طورکلی فرآیند تولید را متوقف کند؛ در چنین شرایطی خسارات مالی زیادی به کارخانه وارد خواهد شد. اما وجود تکنولوژی بینایی ماشین می‌تواند تا حد بسیار زیادی به چنین کسب‌ و کاری کمک کند. به‌طور مثال این تکنولوژی بر روی خطای تولید پیاده‌سازی شده و تصاویری را از دوربین های متصل خود دریافت می‌کند. سپس این تصاویر کاملاً بررسی و پردازش‌ شده و در صورت مشکل آن را اطلاع می‌دهد.

حتما بخوانید: اتوماسیون صنعتی

بررسی و بازرسی بسته‌ بندی‌ها

برای کسب‌ و کارهای همانند شرکت‌های داروسازی بسیار مهم است که پیش‌ از قرار دادن دارئ ها در قرص و یا کپسول حتما محصولات خود را بشمارند. برای حل چنین دغدغه‌ای، استفاده از تکنولوژی بینایی می‌تواند بسیار کارساز و عالی باشد. از جمله ویژگی‌های اصلی دستگاه بینایی ماشین می‌توان به داشتن دوربین و پردازش تصاویر اشاره کرد. به دلیل این‌که قرص‌ها بواسطه خط تولید راه خود را پیدا می‌کنند، تمامی تصاویر به یک رایانه خصوصی منتقل‌ شده و با استفاده از نرم‌افزارهای مخصوص پردازش خواهند شد. پس‌ از بررسی، تجزیه‌ و تحلیل آن‌ها رنگ طول و عرض آن تعیین می‌شود.

 

 

بنابراین می‌توان گفت که استفاده از تکنولوژی یکی دیگر از موارد استفاده از سیستم بینایی ماشین بازرسی و  بسته‌ بندی محصولات مختلف در کارخانه‌ها می‌باشد.

بارکد خوان

خواندن و شناسایی بارکد در روز کار بسیار پیچیده‌ای است و نیروهای انسانی نمی‌توانند از پس آن بر بیایند. به‌طور مثال تلفن‌های همراه و همچنین دستگاه‌ های آن‌ها به بردهای مدار چاپی بسیار کوچکی احتیاج دارند. به دلیل این‌که تولیدکنندگان برای تولید حجم بسیاری از pcb برای بازار فناوری روبرو هستند، طبیعتاً در چنین شرایطی تحت فشار قرار گرفته و به‌دنبال فرآیند جدید جهت بررسی بارکد ها می‌باشند.

 

بارکدخوانی سریع

استفاده از ماشین بینایی در مونتاژ محصول

کارخانه‌هایی که دارای تولیدات در تناژ بالایی هستند، این اطمینان را دارند که محصولات براساس مؤلفه‌ هایی از خط تولید خارج خواهند شد. د رواقع رعایت دستورالعمل‌های کیفی و همچنین ایمنی محصول باید در خط تولید به بهترین شکل ممکن در نظر گرفته شوند.

استفاده از ماشین بینایی در مونتاژ محصول

در واقع پیاده‌سازی سیستم بینایی ماشین به تولیدکنندگان کمک خواهد کرد تا بتوانند محصول خود را از نمای  ۳۶۰ درجه بازرسی کرده و از کیفیت و نحوه تولید و درست آن‌ها اطمینان حاصل کنند. همچنین استفاده از سیستم بینایی ماشین در موارد زیر نیز کاربردی می‌باشد:

  • موقعیت محصول
  • برچسب کیفیت چاپ
  • درپوش
  • مهر و موم

حتما بخوانید: برنامه نویسی صنعتی

تمامی این موارد افزایش کارایی خط تولید کمک خواهد کرد و می‌ تواند تاثیر بسزایی در تولید محصولات با کیفیت داشته باشد.