بازرسی اتوماتیک محصولات به کمک هوش مصنوعی

کاربرد هوش مصنوعی در خطوط تولید صنعتی دی کنترل
کاربرد هوش مصنوعی در خطوط تولید صنعتی چیست؟
1401-07-26
کنترل کیفیت قطعه به صورت اتوماتیک
کنترل اتوماتیک کیفیت
1401-08-02

بازرسی اتوماتیک محصولات به کمک هوش مصنوعی

بازرسی کیفی اتوماتیک توسط هوش مصنوعی

بازرسی اتوماتیک به کمک هوش مصنوعی راهکار بسیار خوبی برای بررسی کیفی محصولات تولیدکنندگان متعهد به تعالی است. گروه مهندسی دی کنترل آماده اجرای پروژه های بینایی ماشین برپایه یادگیری عمیق در تمام صنایع و با بهترین کیفیت و کاملا بنفع تولیدکنندگان و مدیران ذیربط خواهد بود.

چرا هوش مصنوعی در بازرسی اتوماتیک موثر است؟

امروزه سرعت تولید در سراسر دنیا به قدری زیاد شده که تمام کارخانه ها با کنترل دستی خداحافظی کرده اند و به سمت هوش مصنوعی قدم نهاده اند‌. بازرسی اتوماتیک محصولات به کمک هوش مصنوعی سرعت و دقت تولید را افزایش داده و در مدت زمان کمتر و با هزینه های پایین تر می توان به راندمان کاری بیشتری دست یافت. از این رو کارخانه های تولیدی باید به سوی فناوری های دیجیتال قدم های بزرگتری بردارند. استفاده از بینایی ماشین در بازرسی ها می تواند کنترل کیفیت را به بهترین وجه ممکن انجام دهد. زمان استفاده از این امکانات باید با یک دید کارشناسانه اقدام نمود و تمام جوانب کار را در نظر گرفت.

حتما بخوانید:برنامه نویسی صنعتی

بازرسی اتوماتیک محصولات به کمک هوش مصنوعی

در مورد محصولات مختلف استفاده از هوش مصنوعی متفاوت خواهد بود و باید زوایای مختلف مورد بررسی قرار گرفته شود. داده ها برای محصولات گوناگون یکسان نیستند و در تصاویر ارائه شده باید تمام نقص های کار مشخص شود. نکته مثبت استفاده از هوش مصنوعی برای کنترل کیفیت محصولات این است که تصویرهای زیادی در اختیار کارشناسان قرار خواهد گرفت. بنابراین می توان به درک درستی از صحت کیفیت آن محصول رسید‌. اصولا امروزه در فضای اتوماسیون صنعتی، استفاده از هوش مصنوعی جایگاه ویژه ای برای خود باز نموده است و به سرعت در حال رشد و پیشرفت می باشد. این تکتولوژی مدام در حال تغییر است و کمک می کند که به روش های متفاوت، کیفیت تولید را پردازش نمود.

در راستای کنترل کیفیت تولیدات صنعتی، یکی از برنامه های کاربردی که پتانسیل اجرایی بسیار خوبی دارد، استفاده از نرم افزارهای کنترل کیفیت است. تولید کنندگان با استفاده از دوربین های هوشمند و نرم افزارهای مجهز قادر خواهند بود محصولات تولیدی خود را در کمترین زمان ممکن و با هزینه های پایین تر کنترل نمایند‌. بازرسی اتوماتیک محصولات به کمک هوش مصنوعی پیشرفت های زیادی برای کارخانه های تولیدی و صنعتی به همراه دارد. سال ها است که از بینایی ماشین در این اپلیکیشن ها استفاده می شود و با قدرت بیشتری به کنترل کیفیت پرداخته می شود. این نرم‌افزارها حرکت به فراسوی فناوری و پیشرفت را به تولید کنندگان نشان خواهد داد.

روند بازرسی اتوماتیک محصولات به کمک هوش مصنوعی

اولین گام در بازرسی اتوماتیک محصولات به کمک هوش مصنوعی این است که تصاویر گرفته شده را با نگاهی کارشناسانه دنبال نمود. این گام اول در امر بازرسی بوده و باید با دقت کامل انجام شود. در مرحله بعد کارشناس کنترل کیفیت پا را فراتر نهاده و جزئیات بیشتری را مورد بررسی قرار می دهد. مثلا در مورد رنگ‌ و انحنای آن کالا یا موارد جزئی دیگر بررسی را انجام می دهد. البته نوع نگاه کارشناسان برای محصولات مختلف کاملا متفاوت خواهد بود. در این مرحله سیستم به صورت خودکار تصمیم می گیرد که محصول تولید شده همان کالای مورد نظر می باشد یا مشکلاتی در مسیر تولید وجود دارد. این روش بسیا کارآمد است و اکثر موارد را مورد بررسی قرار می دهد.

حتما بخوانید:بینایی ماشین

بازرسی اتوماتیک محصولات به کمک هوش مصنوعی

 

کیفیت بازرسی ظاهری برتر و کنترل با دقت بالا

اما امکان دارد بینایی ماشین برخی از مشکلات را نشان ندهد که در این جا هوش مصنوعی پا به میدان می‌گذارد. هوش مصنوعی قادر است جنبه های مهم تر کنترل کیفیت را در نظر بگیرد و نگاه دقیق تری به محصولات داشته باشد. این جاست که هوش مصنوعی قوانینی را ایجاد می‌کند. در این قانون مهم و کارامد ویژگی های مهم نشان دهنده کیفیت محصولات جا گرفته است. به این صورت می توان برای کنترل کیفیت کالا تعریف دقیق تری ارائه داد. برای کنترل دقیق تر باید داده های مناسب جمع آوری و مدل با آن داده ها سنجیده شود. این را می توان یادگیری عمیق نامید. تصاویری که با داده های عمیق تر گرفته می شوند، مدل خوبی برای آموزش هستند و خطای کمتری خواهد داشت. نکته دیگر که باید عنوان شود این است که برای محصولات گوناگون این داده ها باید تغییر کنند و استقرار آن‌ها دوباره انجام پذیرد.

حتما بخوانید:اتوماسیون صنعتی

سخن پایانی

در راستای بازرسی اتوماتیک محصولات به کمک هوش مصنوعی باید از بینایی ماشین بهره درستی گرفت. در سایت دی کنترل می توانید در زمینه‌های مختلف مقاله های متعددی را یافته و مورد مطالعه قرار دهید. این اطلاعات به شما کمک می کند که در زمینه کنترل صنعتی قدم های بزرگی بردارید و محصولاتی بسیار با کیفیت روانه بازار کنید.