بازرسی کیفیت خودکار
هوش مصنوعی؛ راهبردی نوین و موفق برای کنترل کیفیت تولیدات صنعتی
1401-08-11

کاربردهای بینایی ماشین

کاربردهای بینایی ماشین

بینایی ماشین نشانه پیشرفت تکنولوژی ‌و استفاده از کامپیوتر و سیستم هوشمند در صنعت و سایر شاخه های علم است‌.

 

بینایی ماشین در صنعت

آشنایی بیشتر با بینایی ماشین

یکی از شاخه های علم که پیشرفت زیادی داشته و صنعت  و تکنولوژی را به سمت قله ها می کشاند بینایی ماشین می باشد. از طریق این علم و استفاده در صنعت، تصاویر گرفته شده توسط کامپیوترها، پردازش شده و در دنیای سه بعدی اجرا و تقسیر و تحلیل می شود. در واقع از طریق دوربین ها می توان جهان را مورد بررسی قرار داد و به نکات مهم دست پیدا کرد. این ماشین ها به کمک بشریت می آیند و تئوری سیستم‌های هوشمند را توسعه داده و با پردازش تصاویر آن ها را بررسی کرده و نظرات فنی روی آن داده می شود. در صنایع تولیدی با بازرسی سریع، بزرگ‌ نمایی و عملکرد ۲۴ ساعته کمک زیادی به صاحبان صنایع می کند‌. در شاخه هایی از علم و صنعت از جمله رایانه، برق و الکترونیک، مکانیک، پزشکی و صنایع این علم می تواند بسیار مورد استفاده قرار بگیرد. پردازش تصاویر با استفاده از شاخه های مدرن علم انجام گرفته و با روش ها و الگوریتم های خاص این تجزیه و تحلیل صورت می گیرد. برای توجیه بیشتر شما عزیزان این توضیح را نیز درباره مراحل پردازش بدهیم. فرایند بینایی ماشین به این گونه است که دوربین ها ابتدا تصویربرداری را انجام می دهند. در ادامه این فرایند تصاویر به وسیله الگوریتم های بینایی ماشین پردازش شده و تحلیل می شود‌. علاوه بر موارد استفاده این سیستم که قبلا عنوان شد، این سیستم در هواشناسی، کشاورزی، نجوم و فضانوردی، پزشکی و شهرسازی کاربرد دارد.

بیشتر بخوانید: برنامه نویسی صنعتی

کاربردهای بینایی ماشین

کاربردهای بینایی ماشین

دلایل محبوبیت بینایی ماشین

امروزه در اکثر کارخانه های تولیدی پیشرفته از سیستم بینایی ماشین بهره می برند‌. این برنامه های هوشمند کنترل را در دست گرفته و باعث خطای بسیار کم در تمام مراحل کار شده و با سرعت زیاد و هزینه کمتر این فرایندها را به انجام می رساند. همچنین نیاز نیست که اپراتورها و کارمندان به صورت مدام مشغول باشند. در ادامه کاربردهای زیاد این سیستم را مرور خواهیم کرد.

 

نگهداری تجهیزات پیش از وقوع حادثه

قابل ذکر است که توقف فعالیت کارخانه ها حتی در کوتاه ترین زمان می تواند ضررهای بسیار زیادی وارد کند‌. کاربران می توانند با یادگیری نحوه کار با ماشین و تجهیزات آن و استفاده از داده های آن ها عملیات خاص را انجام دهند. بینایی ماشین باعث سر پا ماندن کارخانه های تولیدی و صنعتی می شود.

بسته بندی اصولی و بازرسی آن ها

در بسیاری از کارخانه ها بسته بندی امری بسیار مهم به حساب می آید. همچنین محصولات باید قبل از بسته بندی به دقت مورد بازرسی قرار بگیرند و با دقت و خیال راحت بسته بندی شوند‌.‌طی فرایند تولید ، بینایی ماشین با تصویربرداری های خود کالاهای تولیدی را بررسی کرده و در صورت وجود مشکل آن را اعلام می نماید. با این کار محصولات با کیفیت و بدون هر گونه مشکل به دست مشتریان‌ خواهد رسید.

بارکد خوانی با دقت و‌ سرعت

در صنایع مختلف از جمله تولیدی یکی از مراحل بسیار مهم بارکد خوانی می باشد. در واقع خواندن و پردازش بارکدها کار راحتی نیست به همین دلیل از سیستم بارکد خوانی با بینایی ماشین استفاده می شود. این سامانه قادر است که بارکدها را بخواند.

مونتاژ قطعات و اطمینان از سالم بودن آن ها

اصولا کیفیت محصولات به قطعات سازنده آن ها ارتباط مستقیم دارد. در کارخانه های تولیدی این امر اهمیت بسیار زیادی دارد و تمام قطعات و تجهیزات تحت کنترل قرار می گیرند. زمانی که سیستم بینایی ماشین از بسته بندی صحیح و با کیفیت آن مطمئن می شود، این محصولات با خیال راحت وارد بازار خواهند شد. بسته شدن درب محصول، لیبل گذاری و سایر موارد از نکات مهمی هستند که حتما باید مورد توجه قرار بگیرند.

بیشتر بخوانید: کنترل اتوماسیون

تولید محصولی با کمترین میزان عیب

بدیهی است که تمام صاحبان صنایع و کارخانه های تولیدی این نیت را دارند که محصولاتی بدون عیب و نقص روانه بازار کنند. این هدف با کمک بینایی ماشین به واقعیت تبدیل خواهد شد. محصولات توسط دوربین های خاص محاصره شده و تصویر برداری خواهد شد. با پردازش این تصاویر در رایانه های مخصوص عیب و ایرادهای محصول تشخیص داده می شود.

کاربردهای بینایی ماشین

کاربردهای بینایی ماشین

مانیتورینگ و بازرسی سه بعدی توسط بینایی ماشین

در بخش های تولیدی، سامانه بازرسی بینایی ماشین، با انجام وظایف خود بازرسی سه بعدی را انجام خواهد داد. در واقع در مراحل تولید از تمام زوایا از محصولات تصویر برداری خواهد شد و سپس کنار هم قرار گرفته و مشکلات آن ها مشاهده خواهد شد. این شیوه از بازرسی کاربردهای زیادی دارد مخصوصا در صنعت خودرو سازی می توان از این فناوری استفاده نمود.

سخن پایانی

با استفاده از سامانه های بینایی ماشین می توان کیفیت محصولات را بسیار بالا برد و در اختیار مشتریان قرار داد. با مطالعه این مطالب از گروه مهندسی دی کنترل با این سیستم آشنا شده اید. با ارتباط با سایت ما و کارشناسان مجرب راهکارهای خوب را مشاهده خواهید نمود.